Selongkarlah

Sape Aku

My photo

Sape Aku?.Aku Pon Tidak Tau....dalam misi mencari diri sendiri...sedang mengenal selok-belok dan erti kehidupan..

Friday, August 5, 2011

Bila Nak Raya Ni!.- Diari Ramadhan #5 Siri 1



_________________________________________
_______________________________________________________

"Cepatlah Raya"
-Siri 1
_______________________________________________________
________________________________________



aish...Bila Nak Raya Ni?...ceeyh ada ke org fikir mcm ni sekarang??...baru masuk Ramdhan ke 5 dah sebok fikir nak RAYA...org Tua2 selalu cakap "Kalo tak Puasa penuh, Tak boleh Raya"....apa kata kita ubah sikit.." Sapa tak Sempurna Puasanya, jangan Lebih2 Nak Raya"..boleh ke macam tu?...maksud SEMPURNA di situ bukannya apa...setiap manusia tiada yg SEMPURNA nya..tp kita masih boleh cuba utk menjadi yg terbaik....SEMPURNA di bulan Ramadhan boleh dikecapi dgn

  • Berpuasa dgn berSUNGGUH-SUNGGUH kerana ALLAH swt
  • Kawal diri dari perkara mungkar seperti MENGUMPAT, MELIHAT benda HARAM
  • Perbanyakkan bersedekah
  • Menjalankan amalan Sunat (pastikan wajib dibuat dulu)
  • Perbanyakkan berzikir
  • Khatam Al-Quran
  • Solat Sunat Terawikh
  • dll


Macam2 cara lagi yg kita boleh buat utk mendapatkan Ramadhan yg SEMPURNA....Rezeki Allah nak beri pahala tiada batasnya..sekecil2 kebaikan kita buat, akan dpt pahalanya, INSYAALLAH...semuanya senang utk kita lakukan..tp hanya nak tak nak je yg membezakan kita utk memilih PAHALA atau DOSA....

aku bukan cakap di sini seperti aku BAGUS sangat...Khatam Al-Quran?..aku pon masih sumbang membaca al-quran, tergagap2 lagi...tp tak bermaksud tak boleh belajarkan?...kalo tak belajar sekarang..tetapkan lah dlm HATI pahat dalam JIWA bahawa satu hari nanti aku akan mendalami ilmu al-quran...NIAT itu sesuatu yg amat penting...tp jgnlah salah gunakan perkataan NIAT itu...niat lah dgn bersungguh-sungguh...janganlah sekadar berNIAT....

ok puas dah TAZKIRAH?...haha..ok dah MENCANAK dah matahari di atas angit, baru aku nak buat ENTRY?...aduh..maaf aku hampir2 kering kontang dgn IDEA apa nak tulis...so aku pon terfikir nak buat entry ni...

ok2 aku sebenarnya ada benda nak sambung lagi ni...tp di masukkan dlm SIRI 2 lah..sbb takut panjang sangat pulak nak di baca..kesian, kan korang PENAT BERPUASA, tak larat nak baca panjang2....*prihatin tak aku?*ok Salam Ramadhan Hari Ke 5!



P/S: apa juadah berbuka kali ni ek?..ceyh ko puasa sebok2 nak fikir buka, buka,buka...cuba tolong mak masak kat dapur...hehe..sory mak..aku byk habiskan masa dlm bilik..hehe



9 comments:

  1. btoi tue .

    sesekali trun ke dapor ap salah nyea ..?

    ye ke tdak . haha

    ReplyDelete
  2. @ikan : arghhh ko nak ejek aku tak turun dapur lah ni!!!...haha

    ReplyDelete
  3. ko duduk dalam bilik keja tido je kan?
    ingat aku tak tahu
    hahaha

    ReplyDelete
  4. @hans : haha..perghhh mcm mane ko tau do??..haha

    ReplyDelete
  5. aku pun x tahu apa abjaib nya diari ramadhan kau.
    rasa macam nak baca setiap hari.
    - harith radzuan

    ReplyDelete
  6. akakaka

    amboi benda haram mcm mana tu..kihkih

    kekadang kan main FB ni macam2 leh nampak..

    terutama aurat pompuan kat default pic..

    camne la sang lelaki nak menjaga mata di bulan yang mulia ni.

    *marah kaum hawa sedunia ak cakap camni*

    ReplyDelete
  7. @harith : oi..akhirnya ko komen jugak..hahah

    @hidayat : bahaha...betul2..aku pon sama kadang2 terpandang, ceyh TERPANDANG..haha..semua wanita2 di luar sana naik darah bila dgr mcm ni..haha

    ReplyDelete
  8. ko mmg prihatin..haha.

    cubala bwk2 tlg mak kt dpur.kn dpt gak pahala..

    ReplyDelete
  9. @fatin : haha...aku tolong buat air je..masak2 aku tak pandai..tolong gaulkan boleh la..haha

    ReplyDelete