Selongkarlah

Sunday, July 10, 2011

Mazhab Hanafi Masjid India



__________________________________________
__________________________________________________________________________________

"Masjid India"
- Mazhab Hanafi 

_________________________________________________________________
__________________________________



gambar di curi di SINI

a short update, just nak beritahu benda yg mmg dah lame, tp aku yg KUNO ni baru tahu bahawa Masjid India kat KL tu rupa-rupanya mengikut Mazhab Hanafi...semua org tahu kebanyakkan org Islam kat Malaysia ni, terutama orang Melayu mengikut Mazhab Shafie kan, tp di Masjid India ini mengikut mazhab lain..

mcm mane aku tau benda ni?..yelah, tadi masa sebok2 lepas pergi kenduri sambut Ramadhan mak cik Emak aku, lps tu singgah la ke Jalan Tar...bila dah pukul 5.30 petang, ayah aku ajak la pergi sembahyang....mmg bila sampai sane rase lain betul...rasa mcm bukan kat Malaysia....hehe..sbb suasana dy lain sikit....yelah aku mmg KUNO sgt...kata org Malaysia, tp Masjid India pon tak pernah pergi...1st time kot pergi sini....

ok2...masa lepas sembahyang Asar tu dr pukul lbh kurang 5.30-5.35....ceyh kejapnye semayang, ekspress betol...haha...sejurus shj aku memberi salam..tiba2 azan pulak!!...ha Azan?...aku terus cek jam..jam tunjuk pukul 5.35++...silap ke jam aku ni...tgk phone pulak...same jugak...eh biar betol...ape ni...aku semayang ape ni tadi??...aku dah was2...mak ai, aduh sudah...

lepas tu aku terkinja2, bajet budak2 tanya kat Abah...ermm "Azan ape tu?"...bapak aku bg tau Azan Asar lah...sini ikut Mazhab Hanafi....oh baru aku tau..patutlah pelik semcam je...aku ingt aku ni dah mental ke ape kan..haha... nak kepastian punya pasal siap tanya pak cik berbangsa India yg menjaga masjid tu..mmg dy kata situ ikut mazhab Hanafi...rupa2nya Asar je waktu dia lain...yg waktu sembahyang lain same je...khutbah Jumaat pon katanye dlm bahasa India Tamil...so kalo aku smyg Jumaat sane jgn harap nak pham lah ye..hehe...ok ape2 pon dpt lah info terbaru kan...dr smpi bila2 tak tau..akhirnya tau oklah jugak...

p/s (1) : masa jalan2 kat Jalan Tar, Perdana Menteri datang tau kat situ..jenguk2 suasana kat situ...tp aku tak sempat tgk..mmg tak kesah pon sbnrnye...haha..

p/s (2) : perghh ramai dah org mula berShopping2 sakan eh utk raya...belom puasa lagi dah bershopping gila2....aku kalo shopping utk raya suka last2 minit...malas nak awal2..haha...lagi pon akhir2 lah SALE SALE SALE..Jualan Penghabisan kan...ha...tp nak berterus terang semangat nak Raya masa kecik2 dulu dgn sekarang mmg dah turun...dulu kecik2 eksaited nak berRaya...tp sekarang dah tak sgt....beli baju pon sempoi2 je...dah tak vogue sgt dah..haha...harap2 kali ni semangat Raya kembali...tp yg lebih penting ialah semangat dlm Bulan Ramadhan...bulan utk menyucikan jiwa aku yg dah kotor ni...harap2 aku berjaya tangkis segala nafsu dlm diri ini..insyaallah...







No comments:

Post a Comment