Selongkarlah

Sape Aku

My photo

Sape Aku?.Aku Pon Tidak Tau....dalam misi mencari diri sendiri...sedang mengenal selok-belok dan erti kehidupan..

Friday, June 10, 2011

51 DAYS : RAMADHAN




Kejam Pelik, Kejam Pelik
....eh jap, lain benor bunyi nya tu...
Pejam Celik, Pejam Celik


dah tinggal beberapa hari je lagi sebelum Ramadhan bakal muncul lagi..dalam pengiraan aku lebih kurang dlm 51 hari lagi..namun ni semua boleh berubah berdasarkan bulan,...so bagi perempuan2 semua tu dah boleh TERGESA - GESA ye nak ganti puasa...sape belum ganti baik ganti sekarang...kang dah berdouble triple korang punya Puasa Ganti...

yang bagi lelaki pulak, sape yang pernah terponteng puasa tu...pon jangan lupa nak ganti...ganti tetap ganti...

dlm Kalendar kata Puasa 1 Ogos 2011
Raya...ceyh belum puasa nak pikir raya...30 Ogos lah...
so dari sekarang kita sepatutnya dah bersedia utk tempuhi bulan Ramadhan yg mulia ni,..aku pon nasihat kan diri sendiri, tak nak lah jadi hipokrit pulak kan...cakap lain, nasihat org lain...buatnya lain..tapi tu lah kita sebagai manusia harus ingat mengingati...baru lah diri diberkati..kan?

so utk Bulan Ramadhan ni mesti korang ada azam kan?..mesti yang berazam nak
1) kuruskan badan...selim melim kan pinggang anda
2) jimatkan duit...yang ni tak pasti jugak kan...biasalah manusia biasa tergoda dgn nafsu syahwat..bila nak    buka puasa, pergi bazar Ramadhan, ha amik ko...berplastik2 korang beli...
3) untuk perkara (2) ada yang nak mengawal nafsu..tak kira lah nafsu apa ye...manusia kan byk nafsu...so Ramadhan bole dijadikan satu cara untuk mengawal nafsu agar dpt dipraktikkan walaupon bukan dlm bulan ramadhan
4) mendekatkan diri pada Allah ...besedekah, solat Terawikh semua, Khatam Al quran...
5) kurangkan bergosip2...ha ni laki2 pon suka tau...bukan perempuan je....

so ni lah antara azam yang agak biasa kita dgr time Ramadhan...so ape korang punya Azam utk Ramadhan 2011 ni??...




3 comments:

  1. wah semangat ahh afieq...anyway thanks sebab ingatkan...saye nak slimkan badan ok ke x??hahaha...anyway ade kesempatan singgah la....

    http://thelazy-ism.blogspot.com/2011/06/akan-datang.html

    ReplyDelete
  2. haha...boleh aja....asalkan dgn cara sihat.. :)

    ReplyDelete
  3. tahnxx sebab follow aku..minat photography gak??

    ReplyDelete