Selongkarlah

Sape Aku

My photo

Sape Aku?.Aku Pon Tidak Tau....dalam misi mencari diri sendiri...sedang mengenal selok-belok dan erti kehidupan..

Saturday, June 11, 2011

QUOTE UNQUOTE

A great quote from my friend -
"When people hurt me over and over again, I think of them as sandpapers, they scratch and hurt me, but later, I'll shine and polished and they end up useless"

so berdasarkan Quote ni apa yang boleh kita kupas dalam2 maksud dia...yang kita tau dunia ni mmg penuh dgn manusia2 yang pelbagai ragam dan kerenah...yang lebih teruk ada pula yang suka menjatuhkan orang dgn cara yang kotor sekali pun...

ok kita tengok....sandpapers atau lebih dikenali dlm bahasa melayu sebagai kertas pasir....apa kegunaan kertas pasir ni....ye semua orang tau kertas pasir digunakan untuk melicinkan permukaan kayu2 yang kusam...kertas pasir punyai permukaan yang kasar bukan??...cuba kalau kita guris atau gosokkan sedikit pada kulit kita...apa rase??...pedih??...perit???...ya itu memang pasti....luka2 ni lah yang digambarkan sebagai  perbuatan orang yang tidak senang melihat orang lebih daripada dia...kertas pasir ni lah yang suka menikam2 hati orang dgn lidah2 dan perbuatan mereka yang membawa keperitan kepada seseorang ...pedih, pilu, sakit, luka ,terhiris, berdarah di hati siapa yang tahu?...

berulang-ulang...digosok-gosok kertas pasir itu, aduh sakit bukan...sakit, memang sakit....namun hati seorang insan yang tabah saja yang berjaya harungi semua dugaan itu...digosok lah sekasar mana, hati perlu kuat, minda perlu kebal, tapis semua dugaan....

lama2..digosok2...apa yang kita lihat pada kayu itu...licin kan...berkilat bukan?....dan akhirnya apa yang terjadi pada kertas pasir tu??...hilang semua pasir2 nya...hilang tajam-tajamnya...yang hanya tinggal ialah sehelai kertas yang layu, yang hanya layak tempatnya di buang ke tong sampah...tak berguna lagi...

jadi apa yang aku cuba sampaikan kat sini...walaupun mungkin pada sesetengah orang cerita yg aku cuba kupas ni kurang pengamatannya...namun ni lah yang aku fikir, yang aku rasa....

walau sedalam mana pon tikaman bertubi2 pada hati...luka, hirisan, parutnya itulah yang menjadikan kita lebih matang dan dewasa dalam menjalani hidup dimuka bumi ini....bergantung pada seseorang itu saja sama ada ingin mengalah atau bangkit melawan dugaan...

sekian..




No comments:

Post a Comment