Selongkarlah

Sape Aku

My photo

Sape Aku?.Aku Pon Tidak Tau....dalam misi mencari diri sendiri...sedang mengenal selok-belok dan erti kehidupan..

Monday, August 1, 2011

Bagaimana Dengan Hari Pertama? Diari Ramadhan #1 Siri 2



___________________________________
________________________________________________

"Hari Pertama"

________________________________________________
___________________________________




wah tup2 dah nak masuk waktu maghrib menandakan masuknya waktu berbuka puasa bagi wilayah persekutuan dan yg sewaktu dengannya...*sempooot*....ok2 setakat Hari Pertama Ramadhan ape cerita?..penat?..lesu?..biasalah dah nama pon PUASA...

aku?..alhamdulillah kerana sudah banyak kali aku berLATIH berpuasa di bulan REJAB dan SYA'ABAN aku berjaya lalui hari ni, pertama Ramadhan dgn SEMPOI...bahaha...*padahal aku ddk umah terbongkang tido je*..haha

so maybe ada di antara ankan terus MENERJAH bazaar Ramadhan dan ada juga yg berSEDERHANA dgn masak juadah sendiri di rumah...apa2 pon just sebagai peringatan pd diri aku dgn org lain...BERPADA2 dan BERSEDERHANAlah dalam segalanya..jangan sampai terPESONG dr matlamat sebenar BERPUASA sudah la ye...




sebagai peringatan supaya BERSEDERHANA lihat lah gambar di Bawah









aku rasa satu gambar pon sudah cukup untuk kita SEDAR bertapa BERUNTUNGnya kita...kita Lapar sekejap, balik2 dpt jugak jumpa makanan...ada sesetengah negara, kanak2 pagi, petang, siang, malam...JENUH mencari makanan dan minuman...setitik susu pon sukar untuk dihirup, bahkan lagi makanan...si ibu terpaksa menahan kepedihan dan kesedihan  melihat anak2 mereka yg mati kebuluran...berkeliaran lalat2 menghinggapi sekujur tubuh kecil dipangkuan mereka....

kita?..bersyukur dgn apa yg ada..setiap SUAPAN makanan dan hirupan minuman ingat lah kepada mereka..nescaya kita akan lebih MENSYUKURI NIKMAT ALLAH dan MENGHAYATI MAKNA SEBENAR RAMADHAN


P/S : aku buat entri ni bukan nak BERLAGAK bagus..tp sebagai memperingati..dgn ini aku harap jika aku Memperingati org lain, ada juga org yg akan memperingati apa yg aku LUPA...






11 comments:

  1. huhu..menangis tgk gbr tu..hauhau..selamat berpuasa la ye..

    ReplyDelete
  2. @hidayat : sedih kan tgk gambar tu..Selamat Berpuasa juga :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah puasa untuk 1st day baik baik aje ;)

    ReplyDelete
  4. @pelangi : alhamdulillah... :)

    @azalia : selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  5. kesian bdk tu..tak ckup zat, protein..

    nilah hikmah berpuasa. memperingati kesusahan fakir miskin..

    ReplyDelete
  6. setuju kata tuan belog ni.Kita perlu blaja hidup besederhana..Kalau asek nak mewah je,susah laa~

    ReplyDelete
  7. @fatin : betul..bulan inilah utk kita sedar bertapa susahnya hidup mereka...walaupon kita berpuasa sebulan tetap kita tak dpt merasakan beban yg mereka pikul tiap2 hari..so kita haruslah bersyukur :)

    @adam : betul...besederhana itu lebih baik... :)

    ReplyDelete
  8. oke . lpas nie kter bmusuh ieye ..?

    ko kucen aku ikan . mne leyh sbulu :)haha

    alhamdullilah . allah nk kter merasa cmne di tempat org susah . semoga kter sdar

    ReplyDelete
  9. derr..xsmpai ati aku nak tgk gmbr tu.. :(

    ReplyDelete
  10. @hez : aku pon kesian...tp ni lah reality nye.... T____T

    ReplyDelete