Selongkarlah

Saturday, June 18, 2011

Laman Sosial Punca Anti Sosial..SO SIAL

____________________________________________________________________________________

"Laman Sosial Punca Anti Sosial"
satu entry yang merepek

____________________________________________________________________________________ 



sekarang ni, cakap je pasal Laman Sosial...orang mesti akan cakap Wah Facebook, Twitter, Tumblr, Myspace dan yg paling lapok pon Friendster kan....sape yang tak tau pasal dunia2 laman sosial ni....budak2 umor 7 tahun pon sekarang sudah ada Facebook...maju tak maju budak2 zaman sekarang....aku ni, babitkan atau terjerumuskan diri dalam bab Laman sosial ni pon selepas SPM...ye aku tak tipu...tu pon sebab masa yang panjang untuk menunggu keputusan SPM, aku ambil masa untuk buat Facebook, yang kononnya tak nak lost contact dengan kawan sekolah aku....ya aku mengakaui aku tak mempunyai MySpace yang budak2 baru nak up dulu2 ada...aku memang tak ada....aku cuba2 buat lepas SPM jugak...tapi masa tu FB dah ada...so agak terlambat nak buat Myspace, so aku terus lompat buat FB...maju tak maju...nak advance je..haha...

ok..soal pasal Facebook...mula2 memang aku agak gian dgn benda ni...24 jam aku duduk menghadap benda ni...sekarang pon masih mcm tu...tp just sekadar tgk2 notification yg baru je...tak da lah nak sibok2 upload gambar2 mcm dulu2...makin hari makin bosan...ye makin Bosan...benda yang same..tak ada beza...well, agak lari tajuk sedikit kat sini...well apa kena mengena dgn Laman Sosial Punca Anti Sosial ni?...well, baiklah...mula2 biasalah, baru buat FB, add kawan yang kita kenal...mula2 "hey apa kabar?"..yg lain jawab "ye baik alhamdulillah"...yang paling malas pon just "LIKE" je comment tu....ok mula2 add kawan yg kenal...lepas tu add kawan yang mane2 tah just kononya nak tambah kenalan..nak tambah bilangan friends...masing2 merebut "friends aku lagi banyak dari kau...aku lagi pop"...well oh mcm tu...mmg mula2 sume nak kejar2 sape lagi banyak kawan...dah banyak2 kawan tu...aku garenti hanya 20% je yang betol2 korang ada berinteraksi dgn diorang kan??...betol tak..kalo tak setuju tolong pangkah ini page....

eh kawan ko masih tak jawab persoalan ko ni...Apa Punca Anti Sosial ni?...kawan bersabar...hehe..ok2, mungkin ada orang tak bersependapat dgn aku ttg ni, tapi ini yang aku fikir....ok laman sosial yang kita tau mesti ada hubung kait nya dgn alam siber kan?...yang kita hanya perlu duduk depan komputer, ON dan terus melayari laman sosial ni...so dimanakah kita berada sebenarnya??...kita masih berada di tempat yang sama, takuk yang sama depan komputer bersosial dlm alam maya..kita hanya berinteraksi dgn orang yang kita kenal mahupon yang kita tak berapa kenal dgn hanya mengetuk2 papan kekunci kat komputer korang....ada guna mulut??...tak adakan.. (well janganlah guna mulut pulak, karang bengkak bibir korang)..maksud aku ada bercakap??..ada??...tak kan...so adakah itu dinamakan BERSOSIAL yang sebenar??...pada pendapat aku tidak sama sekali...ok ada orang manis kata2 dgn hanya menaip di Laman2 Sosial...tapi bila kat luar sane..ada pandai bercakap??..bertanya??..ok kalo nak tau orang tu betul2 pandai bersosial yg sebenar, cuba dalam satu group, contoh dalam buat satu2 tugasan, kumpulkan orang2 yang kita tak kenal, dan buat tugasan tu...cuba tgk sape yg lebih menonjol sape yang tak..ha?!...kat situ kita boleh tgk, sape yang pendiam je, tak produktif, yang tu lah orang yang tak pandai nak bersosial...ye mungkin orang kata malu...tapi buat ape nak malu2...sume tak kenal sesama sendiri kan..ha inilah yg selalu kita nampak bila buat kerja berkumpulan dgn orang yang kita tak NGAM...kalo betul2 orang itu pandai bersosial..campak lah lubuk mana pon, campak lah ke negara China pon, konfirm boleh hidup punyaa...yg kumpulan yang sentiasa nak berkepit2 dgn kumpulan yang sama tu, campak lah sebelah je, pon dah tak boleh hidup..kan?.

mak aku pernah berkata "ko nak malu2 nak tanya orang buat ape???..tak ada hidung??"..ye aku pernah di tegur oleh emak aku begitu...kenapa??..kerana aku tidak tahu bersosial...BERSOSIAL di sini bukan bermaksud hanya dengan lepak dengan kawan2...pergi clubbing...kalo itu di definisikan sebagai Bersosial..memang SO SIAL lah...maaf terkasar bahasa....bersosial didefinisikan lebih dari itu..sosial itu sebenarnya adalah satu interaksi antara satu orang ke satu orang yang lain (definisi sendiri)...jika tiada interaksi sesama kita, maka tiada erti kata sosial di situ....mmg interaksi di laman sosial itu berinteraksi..tapi bukan interaksi yg sebenar...hanya tulisan semata2..betul?..kalo saya silap maaf..anda boleh pangkah ini page terus (ok jangan, saya tipu..terus baca)..ini boleh dikatakan tiada REAL CONVERSATION (konversasi tulen)...BM fail , maaf di situ...

pasti semua orang familiar dgn status2 seperti ini kan


"Bajet bagus! Ape yg org ckp, ko memg xnk kalah, ko nk lbih je..Eee meluat btl la..F_ _ K!"

biasa dengarkan??..biasakan..haha..bukan isi dy yg aku nak share..tp jenis status macam ni lah yg berkenaan dgn laman sosial sekarang ni...korang ingat kalo Shout status korang tu boleh selesai ke masalah yang korang hadapi??..maybe nak luah perasaan..apa kata luah perasaan kat orang..bukan nak bagi satu dunia tahu...ha ini berkenaan dgn ENTRY aku sebelum ni....kalo ada masalh tu janganlah di biarkan satu dunia tahu...ada sesetangah benda yang kita tak boleh kongsi dengan secara terbuka...kan aku dah cakap Laman Sosial mengundang kepada ke tidak Sosialan atau erti kata lain ANTI SOSIAL....apa salahnya luahkan perasaan sebenar kat orang tu...kan boleh mendamaikan persengketaan ke apa....ni kalo post status yang tersirat kat Status korang boleh mengundang orang untuk berfikir negatif dan akhirnya timbul unsur fitnah dan sebagainya...ha kan dah jadi isu sosial lah pulak kan...

satu lagi..ke eratan dalam keluarga tidak wujud..yelah, pagi, petang, siang malam ...dudok menghadap komputer..terperap dalam bilik..ha termasuk lah aku ni....kadang2 interaksi antara keluarga makin lenyap...makin rengang...masa makan sibok nak TWEET sane TWEET sini.. "aku makan sup gear box...masyuk!!"..siap tweet picture lagi....ha kan dah renggang hubungan antara keluarga...makan bersama biarlah bersama..bukannya perlu berinteraksi dgn laman sosial tu..ko hingat orang nak tau sangat ko buat ape??!..haha..well aku pon kadang2 buat....yang paling teruk..kadang2 aku TWEET je adik aku...walaupon adik aku ada kat bilik sebelah je..ha tak ke kritikal masalah aku ni..haha...terlalu bergantung pada Laman Sosial...well nanti tiba2 akhirnya hilang terus perbualan antara adik beradik...rengang mcm tu je...keluar pon sibok tweet2 je...haishh..

bila sedara mara datang sibok dgn Laman Sosial sume ni kan??...ala korang pon pernah kan..haha...jangan tipu, Berdosa..hehe..

okey inilah antara sebab2 yang aku dapat terfikir ttg masalh Laman Sosial ni...well kenapa kau tak nak sebut pasal KEBAIKAN dan KEBURUKAN laman sosial...alah, benda tu semua orang tahu...kebaikan, rapatkan yang jauh, keburukan gejala sosial...bla bla bla bla...budak2 sekolah pon harus tahu kan..namun ni jela antara nota2 yang aku nak share kat entry aku kali ni...copy Bak kata pepatah MYNAMEISNAMEE... blog aku ni masih dalam golongan BLOG TAIK..tapi bukan dy yg kata..aku anggap sendiri je..haha..tapi pengisian dan segi penulisan insyaallah aku akan perbaiki semasa ke semasa...

well untuk penutup untuk entry ni semua bergantung pada individu itu sendiri lah..kena pandai bahagikan masa...laman sosial itu penting, tapi tak sepenting bersosial yang sebenar di luar sana...so now Turn off ur computer, and head out of ur room, and start a REAL CONVERSATIONS with anyone...ingat, ada kehidupan yang lebih indah di luar sana.. so toodles everyone...




2 comments:

  1. first mmg agree dgn tajuk nie, ade retweet pon psl nie kat twitter ari tu.. :p

    walaupun entry nie panjang tapi rase macam nak lagi..ade betulnye kate2 tu, and memang ade yg terkena kat btg hidung sendiri.. huhu
    pasal fb tu, btul la mule2 mmg gian nak hadap je.

    tp lame2 makin nampak -ve nye, and i oredi deactive my fb..
    kadang2 sum1 tu bila kat social net, macam dia paling hebat, but, in a realiti, dia tak boleh bercakap or macam you cakap tak boleh bersosial.
    especially kat fb la.
    dis is worst..

    i'm also agree wit you, part yang semua benda nak post. sumtimes no need lah.. sebab orang bole nilai kita even dgn post2 kita tu.
    saya selalu diingatkan dan ditegur oleh my brother if i do such a things..

    *terpanjang pulak komen.. sorry.. huhu..

    btw, i like dis entry! memang terkena lahh.. huhu

    ReplyDelete
  2. hehe tenkiu..tak pe post panjang komen mesti panjang..baru ngam..haha...anyway entry ni tak ada kena mengena dgn sape2..jus apa yg i perasan je...
    anyway i pon kadang2 dah muak dgn fb sbb i dah mula dpt tempias -ve nye...tapi tak deactivate lagi sbb still nak keep in touch dgn kawan lame masa sekolah n same uni dulu...yg org betol2 negative tu mmg terus unfriend..haha
    anyway thanks again nak luangkan baca entry panjang ni..hehe..

    ReplyDelete