Selongkarlah

Sape Aku

My photo

Sape Aku?.Aku Pon Tidak Tau....dalam misi mencari diri sendiri...sedang mengenal selok-belok dan erti kehidupan..

Saturday, June 4, 2011

Kebaikan Strawberi



STRAWBERRY OOOH STRAWBERRY


woah nape tiba2 nak sentuh bab2 kebaikan ni??...ok2 entry kali ni saje2 nak share ttg kebaikan buah strawberry yang merah2 tu...
mmg dulu time aku kecik2 aku paling tak suka buah strawberry...masam dy lain, nampak je strawberry aku campak jauh2...jam strawberry pon aku tak suka....
tapi sejak kebelakangan ni, sejak ehmmm, ok nak berjinak2 dgn makanan vitamin c....(kononnya nak jaga kulit yang  mmg dah rosak gila ni)..aku try la makan strawberry yang mak aku bawak sebagai buah tangan dari Genting lepas beberapa hari berkursus kat sane....Thanks mak!...

beberapa gambar aku sajikan...yang ini gambar sebelum di ratah serakus rakusnya oleh aku....yang after di ratah rakus, faham2 jela ye...lebih2 lagi bila ada kat tangan aku...mmg aku sambar lah.....aku je yang belasah Strawberry ni sorang2....









perghhh merah menyala2...ni antara strawberry yg paling terbest aku pernah rase....lebih2 lagi bila di makan dgn cokelat...fuh...ok dah tak jadi nak diet bila ada cokelat....yela, aku makan cokelat tu lebih banyak dari strawberry ni...

ok2 dah lari jauh nampak nya...kembali pada tajuk asal..kebaikan strawberry


  • mampu kurangkan kadar kolesterol.. ko mampu??
  • lambatkan penyebaran cancer...
  • anti oksidan...yang ni perempuan mesti suka..sbb salah satu agen anti penuaan..yela perempuan sekarang ni kan takut nak jadi tua, cucuk botox sane, cucuk sini...sampai jadi plastik dah...
  • kaya vitamin c...untuk kulit dan bermacam2 lagi lah
  • mampu putihkan/bersihkan gigi...so sape ada gigi yang berkarat tu, rajin2 lah makan strawberri eh..
  • ubati ulcer dgn kumur air daun strawberry
  • ubati luka dan kudis..daun2 starwberri ni direbus dan airnya digunakan utk ubat luka2 @ kudis kat kaki korang tu...eeee..
  • ubati sembelit.....ooo patutlah pagi tadi aku berak lawas je....mujarab betul eh....

adalah beberapa kebaikan lain strawberri ni...terlalu banyak agaknya...tapi untuk mendapat kebaikan strawberri ni, lebih baik di makan sementara ia masih segar....sbb strawberri cepat rosak...cara penyimpanan mestilah dlm peti sejuk, kalo tak strawberri yg rosak ni akan merebak pada buah strawberri yg disimpan bersamaan....so cara nak simpan lebih baik simpan dlm keadaan jarak sikit supaya tidak mudah merabak merbak merebak..ha betul pon, typo sggh aku ni...ok  tu je yang nak di kongsi....



*buat entry sambil meratah2 strawberry....waoah, halus mulus kulit aku nanti... 


12 comments:

  1. sama lah.. dulu xsuke gak strawberi neh.. skunk neh pntg nmpk strawberi.. trus rembat..hahaha

    ReplyDelete
  2. sya : haha...kan
    kapas : eh same name dgn entry ni la...haha

    ReplyDelete
  3. alamak, terliur tgk strawberri tuu..
    urghh...

    ReplyDelete
  4. best nye strawberi tu...

    jejalan sini sebelum tdo +.+'
    http://www.my-shopping2u.com

    ReplyDelete
  5. pergh....sedap tol tgk...huhu

    ReplyDelete
  6. strawberri tu mmg sedap...hari tu beli haritu hbs jugak...haha....
    thx pd sape yg follow :)

    ReplyDelete
  7. wahh , Tia tak pernah dapat makan strawberry yang manis . grr ..

    Bila Azan Berkumandang - AWAS!

    ReplyDelete
  8. makan strawberri dgn cokelat!!!...mmg terliur...

    ReplyDelete
  9. wow, bukak bukak je nampak strawberry. sabar jelah.

    btw, singgah dr blog abg ben. :)

    ReplyDelete