Selongkarlah

Thursday, December 31, 2009

BYE 2009 HELLO 2010








FALLEN MEMORIES

PEJAM CELIK, PEJAM CELIK, tanpa disedari tahun 2009 akan berlalu pergi meninggalkan aku dengan kenangan pahit dan manis.....Aku akui bahawa tahun 2009 telah byk mengajar aku mengenai hidup ini......

Pada awal thn ini tidak byk yang berlaku dlm hidup aku.....aku meneruskan kerja sambilan aku sebagai barista di sebuah cafe iaitu The Coffee Bean and Tea Leaf yg terletak di Desa ParkCity.....aku telah menimba byk pengalaman semasa bekerja di situ.....semasa bekerja di sana juga aku telah mengenali dunia ini.....Aku akui bahawa pengalaman bekerja telah menjadi titik tolak aku agar terus berusaha untuk mencapai segala yang aku inginkan....

Semasa disekolah dahulu aku bagaikan katak di bawah tempurung......aku tidak bergaul rapat dengan rakan sekelas...aku agak menyesal dengan tindakan aku itu.....tapi apa yang sudah tu biarkan berlalu dan teruskan dengan hidup baru.....OUT WITH THE OLD and IN WITH THE NEW.... jd pd awal thn 2009 aku telah berazam untuk keluar dari bawah tempurung itu dan melihat dunia yang indah ini....oleh sebab itu selepas SPM aku telah mengambil langkah pertama bg mengharungi hidup ini dengan tekad....aku mula bekerja bagi mengatasi masalahku untuk bergaul dengan org ramai....bekerja di cafe itu mmg telah mengajarku untuk menapis perasaan malu yang tidak munasabah dalam diriku....nak tak nak aku harus memberanikan diri untuk melayan pelanggan.....walaupun aku akui pd mulanya aku agak takut....Semasa bekerja di cafe itu juga telah mengajarku cara2 membuat lebih kerja dalam satu masa....iaitu jgn terikat dengan hanya satu kerja sahaja.....aku harus tangkas dalam menyediakan pesanan pelanggan disamping menghasilkan kerja yang kemas....aku amat berterima kasih kepada manager dan team members aku di coffee bean yang telah byk membantu aku, terutama sekali kak aku yang juga bekerja di sana....


Pada tahun 2009 jugalah aku telah mendapat result SPM aku.....aku akui aku x berapa pandai....hanya sekadar mendapat 5a's sahaja...aku redha kerana mungkin usaha aku kurang....so alhamdulillah......











setelah lebih 5 bulan aku bekerja aku mengambil keputusan untuk berhenti kerana tujuan untuk smbng belajar...aku telah di terima untuk melanjutkan pelajaran di UiTM Perak dalam Fakulti Senibina Perancangan dan Ukur iaitu bidang Estate Management.....aku pd mulanya pun x tau apa sebenarnya kos ni.....macam lopek je kan.....tp aku terima je.......kalo x kenal maka tak cinta kan....










so akhir nya aku pon msk la uitm perak.....kalo x silap 27/6/2009......maka bermulalah hidupku sebagai seorang mahasiswa.......... minggu orientasi amat memenatkan...menjerihkan....kene tidur lewat...bgn awal....sepanjang minggu orientasi walupun agak memberi tekanan tapi ia juga telah memberiku pengalaman baru....untuk di buat cerita.....di kampus perak mempunyai dewan yang agak kecil..tp mempunyyai aircond....hanya boleh memuatkan 200+ org je... so setiap kali nak pergi dewan....semua org berlari2 mcm merentas desa...termasukla aku....maklumla kat perak.... Agak panas...so semua nak aircond la tu....so bg sape yg kurang bernasib baek...terpaksa la duduk kat dewan mini.....dah msk je dlm dwn semua penat....org yg ckp kat pentas tu pon kte org wat x tau....huhu...padan muke.....mknan semasa orientasi....huh...amat memilukan......nasi mcm BATU....... mee mcm KAYU.....pham x???.....lg satu.....mase kat dwn mkn kolej ak....die punye tmpt msk....mak ai.....banjir...smpi nak paras lutut da....boleh bwk sampan nak anta makanan tuuuu.....ak n kawan2 nak termuntah da ble bau....tp untuk dptkan tenaga balon je mknan yg ade....sbb ptg byk aktiviti...x nak la pengsan dpn awex2 yg ad.......AZALIA jg marah ha......tp yg tension nye.....last day orientation makanan sedap2 lak....huish....saje jek diorg ni.......selepas seminggu orientasi....maka kami pon bebas laa....


kenangan yg seterusnya sepanjang thn 2009 ini ialah semasa kos aku...ESTATE MANAGEMENT(EM) mengadakan lawatan ke TMN TASEK TAIPING....ZOO TAIPING....MUZIUM...PEJABAT TANAH....walupun kedengaran agak boring....tp bia bersama rakan2 terasa kelainannya.......


Pada thn ini juga aku telah mendapat anugerah dekan...alhamdulillah......bukan nak bangga eh.....kerana atas berkat tunjuk ajar lecturerku dan rakan2ku....aku harap aku akan terus berusaha untuk menjadi lebih baek......insyaallah.....




..........................................................................................................................................................................



Peristiwa dalam hidup aku yg membawa pahit dan manis dalam satu hari ialah semalam pd 30/12/2009.....dalam entry sebelum ni aku telah mengatakan aku akan membeli laptop yang baru..........hasil daripada gaji ak kerja ari tu...............tp malangnye setelah aku blk ke rumah...adik aku tertanya2 mana kucing aku bernama KIKI NATASHA JIBRIL......aku mempunyai 3 ekor kucing.....yang laen bernama OGGY CASTELLO JIBRIL dan COCO DANIEL JIBRIL.....HUHU....KTE SEfamili BG NAME TU.....tapi setelah bertanya kepada guard kat rumah aku....mereka kata kucing aku terjatuh dari tingkat 9 apartment aku......mereka melihat kucing aku yang tercungap2 dan mereka juga telah cuba meberikan Kiki air... ak x dpt bayangkan keadaan Kiki masa tu.....akhirnya dlm 10 minit KIKI meninggal...semua ini berlaku semasa aku keluar dari rumah bersama ayah dan adik aku ke bank untuk menguruskan byrn bill Uitm.......lebih teruk lg kami x dpt melihat Kiki buat kali terakhir..............Guard kat rumah aku kate, mak cik cleaner dah amik mayat Kiki...... Ya Allah... aku berharap mereka tanam kucing ku bukan di buang ke dalam tong sampah....sebelum ak tidur mlm semalam aku sempat menitiskan air mata tekenangkan KIki.....keesokan harinya teman sehidup Kiki, Oggy tercari2 Kiki....mak aku memberitahuku bahawa Oggy telah panjat di balkoni rumah ku di tempat KIki terjatuh....YA ALLAH... Aku harap Oggy x terjun kebwh kerana kecewa....kerana Kiki teman hidupnya.....Jika dilihatkan... kucing juga mempunyai perasaan cinta...jd kenapa x manusia...tp ak x galakkan bunuh diri ble teman hidup ko mati......jgn salah faham....


...........................................................................................................................................................................


Pada pg terakhir 2009 ini, aku coretkan serba sedikit pahit manis hidupku....ak telah menimba pengalaman hidup berdikari di kolej......bekerja.....dan mencapai secebis kejayaan.....dan yang paling penting aku x akan melupakan
KIKI NATASHA JIBRIL
....temanku....si manjaku....kucingku.....












1 comment:

  1. damn , bapak panjang kau punyer cerita
    ahahaaaaaaaaaa
    wei agak sedih arr bce pasal kiki
    walaupun aku takut kucing , x minat dgn kucing
    kiki tuh perh lawa siot !

    hey aku x kesah arr kau nk gatai dgn mne2 perempuan
    baguihlah kau dh maju skrg ;p
    tp jgn sakitkan hati pompuan sudeyh !

    gud luck untuk sem 2 nie
    kekalkan dean list tuh !
    doakan aku plak dpt dean list!

    ReplyDelete