Selongkarlah

Wednesday, December 15, 2010

DILEMA PENYERAPAN


DILEMA PENYERAPAN



p/s: mmg sengaja dimerahkan atas langkah keselamatan...mane la tau ad orang nak intip2 ak kat rumah aku ke pe2 kan...(wey ko ingt ko sape??....Justin Beiber??....eeeee....Beiber??)

Ni yang terpampangg bila ak bukak sistem tawaran kemasukan ke Sarjana Muda Pengurusan Hartanah....
firstly aku ucapkan syukur alhamdulillah dpt jugak ak lepas program penyerapan ni.....tp persoalannya patut x aku terima tawaran ni??......Ya Allah berikanlah aku petunjuk....kalo aku lpskan mungkin aku akan rugi...famili ak memang galakkan....kawan2 sekelas laen pun terima tawaran ni....tp hati ni still dalam dilema...DILEMA PENYERAPAN...bila ak dgr kwn2 laen ckp supaya jgn terima tawaran tu atas alasan takut tergelincir ditengah2 jalan....diploma x dpt, degree pon x dpt....bak kata pepatah 

" YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDONG BERCICIRAN "
p/s: betul ke pe yg aku tulis ni...bab2 pepatah2 nih aku kureng skit..

Tp bila aku tgkkan balik, kalo budak matrik bole lepas dgn JAYANYA dpt degree....nape tidak aku....aku mempunyai lbh pengetahuan ttg bab2 pengurusan hartanah berbanding mereka....aku mempunyai basic2 yg mereka belum pelajari.....so nape mereka masih boleh buat??....jadi maknanya aku juga BISA melakukannya....ape yg aku nak katekan kat sini....setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...setiap kejayaan mesti ada usahanya...so bagi aku, kalo budak2 yg habis diploma nak smbung degree, mereka jugak bole tergelincir jika diorang main2 waktu belajar...yela tp aku pham sekurang2nye diorang ade DIPLOMA kan....tu je yg diorang slalu ckp..."KALO TERGELINCIR MASA DEGREE, TP AKU STILL ADA DIPLOMA"...KAN??..aku pham itu sume.....namun itu terpulang lah pada tuan punya badan..kalo fikir mampu teruskan, teruskan..kalo x ketepikanlah tawaran penyerapan, smbung diploma... tp bagi aku setiap kejayaan perlu usaha, baik Diploma mahupun Degree....bak kata pepatah

"DI MANA ADA KEMAHUAN, DI SITU ADA JALAN"
So kalo aku bersungguh nak amk degree ni, (di sini ada kemahuan)...jadi aku harus bertungkus lumus mencari ilmu utk mencapai kejayaan ( di sini ad jalan )

so tajuk entry kali ttg dilema, memang aku masih dalam dilema...yg mana satu jalan yg harus aku pilih...
aku sentiasa ingatkan diri aku bahawa " Jalan yang lurus itu x semestinya akan bawa kita ke jalan yang benar, kadang kala jalan yang x lurus akan membawa kita kepada kejayaan". kalo aku sudah membuat keputusan utk smbung degree, maknanya "there's no turning back"...."i have to give my 110%" x boleh maen2 lagi....
tp aku percaya setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya.....Allah telah merancang sesuatu utk kita...

3 comments: